Sommige kinderen ondervinden moeilijkheden op school met lezen, spellen en/of rekenen.
Soms gaat het over een achterstand die weer ingehaald kan worden. Bij andere kinderen blijven deze problemen hardnekkig voortduren, ook na intensieve begeleiding. We spreken dan over een leerstoornis.
Er zijn drie domeinen waarop leerproblemen zich kunnen situeren. Het is mogelijk dat kinderen op meerdere domeinen moeilijkheden ondervinden.
Dyslexie (lezen)
Kinderen met een leesstoornis of dyslexie hebben vaak moeite met het snel herkennen van woorden.
Ze lezen vaker fouten en lezen in een traag tempo.


Dysorthografie (spelling)
Kinderen met een spellingsstoornis of dysorthografie maken veel schrijffouten en schrijven meestal erg traag. Lees- en spellingsproblemen komen vaak samen voor.
Indien nodig kan het opstarten en leren werken met voorleessoftware (zoals sprint) onderdeel van de therapie zijn.
Dyscalculie (rekenen)
Kinderen met dyscalculie hebben problemen met rekenen. We spreken over dyscalculie als de schoolresultaten voor rekenen een groot stuk onder het niveau liggen dat hoort bij de leeftijd, de intelligentie en het schoolniveau van het kind. De rekenproblemen moeten ook hardnekkig zijn.
